🚰 Huvudkran- och säkring

I samband med renovering behöver man ofta stänga av vattnet för stammen man bor på. Huvudkranarna sitter oftast inte tillgängligt, det måste föregås av information till grannarna och inställningen på varmvattencirkulationen (VVC) måste noteras för att återställas rätt. Allt detta har Cemi, vår tekniska förvaltare, rutiner för så det är till dem man vänder sig. Detsamma gäller huvudsäkringar om de behöver bytas.

🪚 Sammanslagning av lägenheter

Trivs du i Ljuset men bor trångt? Varför inte slå ihop två lägenheter?Att slå samman lägenheter är en populär sport i föreningen, både horisontellt och vertikalt. Styrelsen känner till 6 sammanslagningar varav en lägenhet som består av hela 3 enskilda objekt. Styrelsen uppmuntrar företeelsen. Vi har ett överflöd av små ettor med relativt hög omsättning, som ofta hyrs ut eller är övernattningslägenheter, och ofta är förstagångslägenheter. Här ska vi särskilt understryka att alla medlemmar är en tillgång i vår välmående förening! Men föreningen mår bra av balans. Större lägenheter ger mer långsiktigt boende, mer engagemang och mindre slitage och konflikter. Så om ni går i tankar att köpa ut grannen så kan ni förvänta er stöd av styrelsen.
En fråga som kommer upp är hur den juridiska sammanslagningen går till och det enkla svaret är att det görs inte normalt, det är alldeles för komplicerat. Objekten fortsätter vara separerade och inga intressenter såsom mäklare, försäkringsbolag, banker har några bekymmer att hantera saken.

🥶 Värme

När kylan kommer får Cemi det hett. Denna vinter har de varit märkligt förskonade från anmälningar om att det är kallt i lägenheterna eller att elementen är kalla. Detta trots att kostnaden för värme verkar ha gått ner. Det beror, tror vi, på att den ”nya” värmepumpen efter flera säsonger äntligen börjar bli injusterad.

Systemet som består av ett oöverskådligt nätverk av flödande vatten, frekvensstyrda pumpar, strypventiler och mystiska förkortningar, är i ett skede av ständig injustering. Föreningen har kontrakterat en person för detta ansvar och några av er har haft honom på besök.

Systemet och de enskilda radiatorerna är föreningens ansvar. Ni får gärna lufta själva eller knacka på ventilerna om ni vet hur man gör. Ni får inte ändra på några andra inställningar för då rubbas hela det känsliga systemet och någon kommer få det riktigt kallt.

Ni får också mer än gärna ringa Cemi för hjälp. I de allra flesta fall kan vi åtgärda elementen eller i vissa fall konstatera att ni har det oförskämt behagligt trots allt.

Systemet klarar av att hålla behaglig temperatur i hela huset, undantaget de riktigt kalla nätterna som ändå är rätt sällsynta. Men man kan inte ställa vilka krav som helst. Jobbar man hemma en hel dag och sitter stilla, då kanske man behöver sno en filt om sig även om man fått upp rimlig värme i lägenheten. Det blir dragigt nära fönstren och har man mycket glasyta som hörnlägenheterna har, då är det helt klart jobbigare. Man kan inte strypa all ventilation. Luften måste trots allt röra sig lite grann för komma åt att värma och så får den inte vara för fuktig.

Man får gärna även komma ihåg att värmen är vår utan konkurrens största regelbundna kostnad. Kring 2 miljoner kronor per år eller 7500 kr per lägenhet.

På vår hemsida har vi nyligen uppdaterat informationen om värme.

♻️ Våra Soprum

Emellanåt lagras glas, metall och grovsopor på fel ställen i soprummet. Därför kan det vara bra att känna till hur sopsorteringen är organiserad i BRF Ljuset.

Glas- och metallåtervinning ligger i samma rum som grovsopor. Tyvärr blir felaktigt placerade saker liggande tills dess att en vänlig granne väljer att städa upp efter någon annan. En bestämd och vänlig uppmaning är därför att var och en slänger sina sopor i rätt kärl direkt vilket blir trevligare för alla.

💥💔 Skador av sprängningarna

Vibrationsmätare är nyligen uppsatta i föreningen för att kunna kontrollera hur sprängningarna påverkar vårt hus. Styrelsen uppmanar alla medlemmar att hålla koll på om ni märker någon skada i era lägenheter. Anmäl i så fall skadan till Region Stockholm via denna länk

En av styrelsens medlemmar rekommenderar också att skydda känsliga föremål, såsom glasgrejer och tavlor, genom att plocka undan eller ställa på säkert ställe då de kan åka i golvet.

💥🚇 Information om utbyggnad av tunnelbanan

Ljuden som vi skrev om i förra nyhetsbrevet har intensifierats och det är för att de spränger precis vid kvarteret Ljuset. Under de närmaste veckorna kommer de att passera Bondegatan för att svänga upp på Klippgatan.
Kartan nedan visar ’Utsprängd tunnel’ i grönt och ’Planerade arbeten vecka 7-14’ i orange. Uppdaterade kartor finnas att hitta på regionens Så här långt har vi kommit sida.

Vi vill påminna om att det går att aktivera en sms-tjänst så att du kan få en förvarning ca 30 minuter innan en sprängning ska ske. Gå in via länken och scrolla ner till rubriken Information om sprängningar, där kan du anmäla ditt telefonnummer.
Mer information om arbetet finns att hitta här.

På gång i området

Som flera av er säkert märkt så händer det en hel del i våra kvarter för tillfället.

💥Sprängningar för tunnelbanan 
Flera medlemmar i föreningen undrar över de ljud som hörs i huset och vi är många som blivit skrämda av dem. Läs mer om sprängningarna här: https://www.nyatunnelbanan.se/sv/arbeten-ostra-sodermalm Om du scrollar ner i den informationen hittar du under rubriken Information om sprängningar en länk där du kan anmäla ditt telefonnummer och få ett sms innan sprängningarna så får du en förvarning ca 30 minuter innan sprängningen sker. 

🪚 Gräv och fix på Bondegatan
Stockholm Exergi förnyar befintlig fjärrvärmeledning. Enligt information skulle arbetet pågå fram till den 30/10 2020 men vad vi kan se (och höra) pågår arbetet fortfarande. För vidare information se anslag i portarna där det också finns namn och nummer till kontaktpersoner om du vill veta mer. 

🏥Ersta sjukhus byggs om
Ett omfattande arbete sker kring Ersta sjukhus som ju ligger i vårt närområde. Vad vi vet är det inte något som stör oss men det kan ändå vara bra att känna till. Här hittar du mer information om ombyggnationen: https://vaxer.stockholm/projekt/ersta-sjukhus-byggs-ut/

Avlopp

Ännu mer pengar läggs på vattenskador. Den tredje vattenskadan på två år blev den största och drabbade förutom expeditionen och målaren Ingemars lagerlokal, en lägenhet som just skulle tas i bruk som ett första egna boende. Bara upp till tröskeln, som Tjorven skulle sagt.

Kostnaden blir över 300 000 kr, även om föreningen ”bara” betalar självrisken, som för vattenskador är två basbelopp, alltså 97 400 kr. Ungefär dubbelt så mycket får vi betala i premie varje år. Olägenheten för de boende är betydande då återställningen är ett omfattande projekt. För styrelsen tas fokus från andra angelägna projekt och i detta fall fick vår arbetsplats flyttas.

Vem eller vad orsakade skadan denna gång? Det går naturligtvis inte att ge en enskild orsak, men jag lämnar dessa punkter, utan vilka skadan, helt eller delvis hade kunnat undvikas. De lämnas utan vidare kommentar för egen reflektion.

  1. Om boende på stammen enbart spolat ner i avloppet det som man får, hade stoppet inte uppstått. Fett är den största boven. Det sätter sig längs röret som blir trängre och trängre. Tillfälliga stopp gör att vatten bubblar upp i vasken. Om avloppsledningarna inte är täta kan vatten rinna ut i köksskåpet istället och då är det svårare att upptäcka.
  2. Liksom på många ställen i huset finns en lång nästan horisontell stam. Där samlas stekfett, kaffesump och rester från renovering.
  3. Om boende varit fast boende i lägenheten hade de kanske observerat bubblande avlopp eller åtminstone några mindre utrinningar i köket innan den sista stora.
  4. Om styrelsens gamla skåp inte haft sockel upp till taket hade vi sett fukten i taket. Skadan hade kunnat begränsas.
  5. Skadan hade inte blivit tillnärmelsevis lika omfattande om inte en boende på stammen hällt hinkar med vatten från sin renovering i köksvasken. När vi kom in i lägenheten var båda vaskar till brädden fyllda med grusigt och fettigt vatten.

Regelbunden stamspolning är ett sätt att undvika vattenskadorna. Vi vill tacka alla boende för gott samarbete kring det senaste utförande. Resultatet var betryggande. Styrelsen fick en rapport med ett mindre antal anmärkningar som vi kommer följa upp med medlemmarna. 

Ny portkod

Ny kod finns nu att hitta i er mailbox, har du inte signat upp dig på nyhetsbrevlistan för att få dessa kan du göra det här. Den gamla fortsätter gälla i några veckor till. 

Kom ihåg – dela inte koden med någon du inte känner och släpp inte in någon som inte har blipp eller kod.